
Sniksnak og sludder for en sladder samtaler – også kaldet medarbejderudviklingssamtaler (MUS)
Vandrørene synger historier om, at MUS er yt, de er tidsspild. Det der gør den store forskel, er nærvær i hverdagen, 1:1 samtaler, at tale om tingene når de er relevante og ikke samle til bunke.
Og det er god stil at gribe momentum og ride på motivationen når den opstår.
Og drop ikke MUS af den grund – de kan blive mere end guld værd, hvis de ikke allerede er det.
MUS guldet
MUS er en samtale mellem to mennesker, hvor man har forberedt sig, hvor man hæver sig op i helikopteren, tænker langsigtet og har god tid.
MUS er med til at sikre, at du som leder kommer all-around og får forholdt dig til din egen lederstil og husker at få spurgt ind til, om medarbejderen har feedback til dig.
MUS er involvering af medarbejdere i virksomhedsstrategien. Hvordan er den enkelte medarbejder med til at løfte virksomheden som helhed.
MUS er med til at sikre, at du får forhold dig til virksomhedens kompetencer over en bred kam. Har du de medarbejdere, du skal bruge, er der behov for fx opfordring til omplacering, videreuddannelse ift. det overordnede perspektiv.
MUS er en stund til øjenkontakt, tid til at trække vejret ned i maven og se, høre, mærke hvem det faktisk er, du sidder overfor.
- Hold MUS en gang om året
- Forbered dig – bed medarbejderen forberede sig
- Spred samtalerne så de ikke ligger oven i hinanden, hvis det er muligt
- Find en struktur for samtalen, der passer dig
- Find din nysgerrighed frem – stil spørgsmål
- Lav et referat af samtalen – bed evt. medarbejderen gøre dette
Sæt dig ned og gør dig et par tanker om, hvorfor MUS kan være vigtigt for dig som leder. Det bliver aldrig en god samtale, hvis det er noget du gør, fordi HR afdelingen er efter dig.
Organisk MUS i stedet for mekanisk MUS
Du kan downloade et par modeller her på siden, som kan inspirere til at holde samtaler på en anderledes måde, hvor der er plads til individualitet og hvor I kan lægge vægten på det, der er vigtigt.
I den bedste af alle verdener, så kickstart MUS med en workshop og brainstom sammen med medarbejderne, så det bliver et mere gensidigt projekt. Tag en drøftelse om hvad MUS kan bruges til og hvad medarbejderne synes, kunne være relevant.
Simpelt med ikke let
Vi taler om at være trusted advicer for vores kunder, at levere personlig rådgivning og skabe tillidsfulde relationer for at fastholde og tiltrække. Nøjagtig det samme gør sig gældende ift. medarbejderne. Og ligesom vi lykkes med at være gode sælgere på forskellige måder, så er god ledelse en differentieret størrelse.
Fælles for en god sælger, en god leder, en god rådgiver er, at man kan mærke det menneske, man sidder over for. Vær dig så meget som muligt, gerne lidt konstruktivt uvidende og giv noget af dig selv. Hvis du vover at være personlig, så vover din medarbejder også lidt mere.
Hvad sker der
Hvad gør det ved dig
Hvad gør du med det
Hvad har du brug for
Hvad drømmer du om
Jeg gerne slå et slag på vandrørene for den gamle MUS og appellere til, at vi holder fast i, at vi mindst én gang om året tager os god tid, forberede os og åbner os med nysgerrighed mod emner, som måske ikke lige fylder af sig selv i dagligdagen.

